Recensies MS

Recensies Moslimmetje Spelen

Nadia Soudad: "Moslimmetje spelen is een geweldig leuk boekje voor alle kinderen. Zowel jongens als meisjes. Ik heb het op school van mijn kinderen in de klas voorgelezen tijdens de opening van de kinderboekenweek. Alle kinderen zaten aandachtig te luisteren. Heel educatief en plezierig boekje."

Mustafa Amhaouch:"Het boekje was een ware aanwinst"

Bianca Bruggeman:"Ik heb met veel plezier het eerste boek voorgelezen aan mijn dochter Sara. De situaties waren voor haar erg herkenbaar en het was natuurlijk extra leuk omdat de hoofdpersoon ook Sara(h) heet. Gisteren hebben we Moslimmetje Spelen ontvangen en het ziet er prachtig uit! Mijn dochter (9 jaar), die een beetje grieperig was en thuis bleef van school, heeft het boek gelijk 'ingepikt'. Ze heeft er al verhaaltjes uit gelezen en was erg enthousiast. De verhaaltjes Halal en Astaghfirallah vond ze erg herkenbaar. Dank je wel voor dit mooie boek."

Jacinta Soethoudt: "Mijn kinderen (Job en Adam, 6 en 4 jaar oud) kennen alle verhalen van Sarah uit 'Voor het slapen gaan'. Het verhaal over de dierentuin staat op nummer 1, maar sneeuw, knikkers en de reis naar Marokko vinden ze ook heerlijk. En momenteel natuurlijk de verhalen over de ramadan en het suikerfeest. Dus ik was erg blij te lezen in het blad van Al Nisa dat je eer vervolg had geschreven want daar zijn mijn jongens langzamerhand wel aan toe. Ik kan ze nu blij maken met een nieuw voorleesboek."

Najat Toub: "Moslimmetje Spelen is voor iedereen leuk! Ook voor mama's."

Rabia Gulfam: "Moslimmetje Spelen is momenteel het favoriete voorleesboekje van mijn zoontje Rehan (3,5 jaar). Elke dag voor het slapen gaan een verhaaltje vol herkenning want ook Sarah is moslim, net als Rehan. Sarah's ouders doen aan de ramadan net als bij ons, ze gaat naar de moskee net als Rehan soms met zijn papa. Er zijn weinig boekjes waarin kindjes op een leuke simpele manier ook herkenning vinden over het moslim zijn. Moslimmetje spelen leest lekker voor en de verhaaltjes leggen soms moeilijke dingen lekker makkelijk uit. Het leert vooral dat moslim zijn iets is waar je kind trots op mag zijn. Een mooie les!"

Selcuk Ozturk: "Mijn dochter heeft het boek aandachtig gelezen en vond het heel leuk en leerzaam."

Martine Khidawy: "We hebben het boekje al voor de eerste keer uitgelezen en het is weer net zo leuk als het vorige boekje. Rahma vindt het ook vooral zo geweldig omdat het allemaal zo herkenbaar is."

Anjo Niessen: "Ik heb de boekjes bijna in één teug uitgelezen. Geweldig! Ik vind het een soort van Jip en Janneke boekjes die ook leerzaam zijn voor mensen die niet moslim zijn. Ik werk nu in een Turks gezin van Homestart en heb de boekjes al meegenomen om er samen in te lezen. Ze vonden het ook erg leuk. Ik wil je graag bedanken, omdat ik denk dat ik er zelf al veel van heb geleerd door ze te lezen. Ik hoop dat de kindjes van mijn gezin er nog graag voor stil gaan zitten om naar de verhaaltjes te luisteren."

Recensie NBD/Biblion:

Amina Sebbar: Moslimmetje Spelen. Met illustraties van Samir Aiddouch (Buro Prinor, 2011)

Aanschafinformatie:

Sebbar is een van oorsprong Nederlandse moslima die eerder 'Voor het slapen gaan' publiceerde (Oase, 2001). In 30 verhalen stonden voorvallen uit het leven van kleuter Sarah centraal. Deze waren aanleiding voor de moeder om Sarah iets over de islam en islamitische gebruiken te leren. Zo ging het over bidden, vasten, het vieren van feesten, naar de moskee gaan en halal/haram eten.

In de tweede bundel staan 26 verhalen over de inmiddels bijna 7-jarige Sarah. Ook hierin domineren open dialogen tussen Sarah en haar moeder. Hoewel een groot deel van de onderwerpen overeenkomst, zijn ze op een ander niveau uitgewerkt: de gesprekken gaan dieper en de gewetensvorming van Sarah staat veel meer centraal.

Sebbar weet treffend de omgeving te schetsen waarin veel moslimkinderen hier opgroeien: waarin niet als vanzelfsprekend kennis is van de islam of rekening wordt gehouden met islamitische gewoonten, maar waarin je je ook niet hoeft terug te trekken op een 'islamitisch eilandje 'om 'moslimmetje' te kunnen zijn.

Voorlezen vanaf ongeveer 6 jaar, zelf lezen vanaf 8 jaar.

Bibliotheek advies: Bundel die voor moslimouders kan dienen als hulpmiddel bij de geloofsopvoeding. Ook goed bruikbaar in bv het onderwijs als kennismaking met een islamitisch milieu.